Thursday, January 29, 2009

BILA RASUAH JADI HALAL BOMBA PUN TERPALIT SAMA

4 SAFAR 1430
30HB jan 2009

Pada jam 1.30pm semalam bersamaan 3 safar 1430H iaitu 29hb Jan 2009 aku dapat panggilan dari seorang pelanggan yang baru siap rumah kedai 6 unit 2 tingkatnya. 6 unit lagi masih tertangguh disebabkan faktor kewangaan. Beliau berbangsa cina dan pada perkiraan aku umurnya dalam lingkungan 60an amat berbudi bahasa dan baik hati walaupun kadang-kadang apa yang dia cakap aku tak faham dan apa yang aku cakap dia tak faham.

Dengan nada terkejut dan terpingga2 dia menanyakann aku dalam telefon "EN ZEN aa.. nie ada bomba punya pengawai mari sini (tapak yang telah beroperasi sebagai pasaraya) dia kata ini bangunan tak de lulus sudah bikin niaga, saya pun tak de paham la.. ape dia mau!! Itu hari bukan lu orang bikin sudah lulus ka ini pelan??.. nanti2.. ha.. saya pas ini telepon kasi ini penguasa..."

Dengan sepontan aku pun jawab " MR ANG! ini pelan BOMBA sudah lulus you tak payah takut.. itu hari inspection sudah buat... BOMBA SHAH ALAM datang you pun ada apa? surat sokong CF PUN SUDAH LAMA DAPAT!!"

Orang tua cina ni pun jawab "haiya!!.. saya pun tak tau la.. tak berapa paham ape diaorang cakap... lu kasi tau sama diorang la ha.." dan handphone pun bertukar tangan pada orang BOMBA tu... yang mungkin pegawai kot atau pun cuma driver become somebody?!

Aku pun perkenalkan diri " Saya zen arif tuan DARI OFIS ARKITEK!" pegawai BOMBA dengan lantang dan bengisnya seolah2 aku dah buat kesilapan besar yang tidak boleh dimaafkan menyergah dengan nada tinggi "NIE MACAM MANE BOLEH BEROPERASI BENDA TAK LULUS NIE!!" aku cuba tenangkan hati tapi dengan menjawab "benda nie da lulus lama dah (tengah ingat bulan yang tepat)..." dia pun mencelah dengan mengherdik aku "JANGAN CAKAP AJE.. SURATNYE MANE PELANNYA MANA?" aku pun cuba untuk tarik nafas supaya aku boleh tahan rasa marah yang meluap2 untuk maki hamun orang BOMBA nie... dengan nada lembut tapi agak tersangkut2 dek kerana menahan marah nie aku pun tanya " TUAN.. boleh saya tau dengan sapa saya bercakap" DIA JAWAB " ARIFFIN!!" aku tanya lagi " TUAN dari mane ye?" Orang BOMBA yang tadinya kelihatan angkuh dan sombong aku rasa dia goyah untuk jawab soalan nie "BANTING!" dia jawab.

Sementara aku catatkan nama orang BOMBA nie atas sekeping kertas dia herdik dengan nada tinggi pada aku "nie macam mane nie benda tak lulus dah operasi??!!" aku pun jawab dengan nada sederhana (boleh control lagi la) "da lulus da tuan!!" DIA MAKI AKU "MANE BENDANYA?? JANGAN CAKAP AJE!! MANE BENDANYA??" peh... gila bai... apekehal dia nie... kalau betul nak mintak, mintak la elok-elok, memang ofis aku ada pegang satu salinan.. lepas tu cara mintak macam aku depan dia pulak.. kalau depan muka dia memang aku lempar je kat kepala dia tu.. dah la aku tak makan tengahari lagi... darah aku terus naik maksimum masa tu.. memang tak bole tahan lagi da... aku pun jerit dalam talifon opis aku tu... "OOOOOiiii!! aku cakap benda nie dah lulus la BANGSATTTT!! benda nie yang bagi lulus BOMBA SHAH ALAM.. KAU PEGI LA MINTAK KAT SHAH ALAM! selama nie pun aku deal dengan SHAH ALAM" nah ambik kau... aku rasa kalau aku depan orang BOMBA nie.. ada kemungkinan hari nie masuk paper utama PEMBUNUHAN KEJAM PEGAWAI BOMBA RASUAH!! hehehe .. maklumla... tu belajar tak abih lagi silat sendeng dengan taekwando..

Oleh kerana aku pun dah tak boleh control situasi tu... diapun pekak sekejap kot... jadi dia pas handphone tu pada aku punya pelanggan.. dalam2 tu aku terdengar suara pegawai BOMBA tu kata " nie... ape punya orang nie...kasi marah2 saya.. dia ingat hapa?" sampai tu je aku dengar... lepas tu handphone pun di tutup...

setengah jam kemudian MR ANG telefon aku.. " hai yaa.. EN ZEN ha.. saya pun tak tau la ini orang ha... tapi lu bikin bagus la.. sekali sekali mau ini macam la.. lu orang bikin betul apa... sekali-sekali mau marah la... pasal kita sudah turun naik dekat 1 tahun la... nie BOMBA punya hat!.. aku pun tanya dia " habis MR ANG BAGI diorang berapa? (ang pow la kot... datang masa-masa raya nie kan) dia agak keberatan menjawab.. " hai yaa... sikit-sikit la... nie kira ang pow la... raya punya hat!"

BEGITU LA RENDAHNYA MORAL SEORANG KAKITANGAN BOMBA BANTING SELANGOR!!.. YANG AKU SEDIHKAN sebab mangkok dan bangsat nie sebenarnya yang tau mengucap dua kalimah shahadah!! Yang aku dok pertahankan adalah seorang tua berbangsa cina dan bukan dari kalangan saudara kita pun...

Tapi benda nie tak abih macam tu je... sebab.. geram aku meluap-luap lagi... aku pun "search" internet cari tel nombor BOMBA BANTING!... aku pun dail ... "tolong sambungkan saya pada pengarah bomba banting!"

AKU DI MAKLUMKAN pengarahnya nama en FADZLIN dari cyberjaya. Setelah perkenalkan diri aku pun bagi tahu perihal anak buahnya bernama ARIFFIN yang terlampau... kurang ajar dan bangsat dan bahalol!! Tak habis aku cerita.. dia mencelah.. "sebenarnya saya pun ada di site tadi (tapak operasi bangunan pasaraya tu).. so aku pun jawab "oooo... macam tu rasanya tuan pun tau la ape situasi sebenar di site tu, jadi tak payah la saya cerita panjang lebar lagi... cuma saya nak bagi tau yang saya terkilan sebab segala surat menyurat dan kelulusan dari SHAH ALAM (BOMBA) dan kita tak pernah pun bagi sesalinan atau info berkenaan projek ini pada BANTING (BOMBA) tapi pihak tuan ada bagitau yang pihak tuan tahu berkenaan projek ini dah lulus pada pelan asal. maknanya kalau ada pelan pindaan yang perlukan kelulusan pun logiknya SHAH ALAM (BOMBA) yang akan inform ke BANTING.. jadi ape kaitan ARKITEK dengan masalah BANTING tak de salinan kelulusan pelan pindaan. nak marah2 arkitek apehal?.. nak serbu pelanggan saya apehal....?

Bila aku dah start membebel tu... dia pun bagitau yang dia ade meeting di cyberjaya jap lagi.. (mungkin nak mengelak kot atau ye la agaknya ade meeting).. akhirnya dia minta maaf bagi pihak anak buahnya tu...

SO dalam kepala otak aku nie... si mamat bangsat nie (ARIFFIN) dengan BOS dia nie ade di site dalam waktu yang sama.. JADI NYE ... DUIT "ANG POW" NIE... BAGI DUA KE ATAU SETIAP GEROMBOLAN YANG DATANG DAPAT "ANG POW" KETIKA ITU??... bukan nak menuduh.. tapi dah memang pelanggan aku cakap dia bagi sikit2 "ANG POW" RAYA.. BERAPA AGAKNYE?.. RM10? RM50? RM100? RM200?... emmm tah lah... kalo nama duit haram.. dapat banyak mane pun tak cukup!! "Lu pikir la sendiri" bak kata NABIL.

Ape yang aku nak pertikaikan kat sini.. kalau betul lah.. memang rumah kedai tu tiada kelulusan BOMBA sekali pun... kau balik la pejabat dulu.. buat surat.. hantar pada mana2 yang berkenaan.. samaada berbentuk amaran ke? atau mintak penjelasan ke? atau mintak maklumat terkini ke?... atau lain-lain la... tak kan tu pun aku nak ajar.. aduhhhhh... ape sengal sangat ke pegawai kerajaan yang ada sekarang nie ha...
(bukan semua pegawai kerajaan) sebab yang buat nie, dan yang jadi bangsat nie sikit.. tapi bila situasi ini berlaku.. habis nama JABATAN... semua terpalit..

Bagi aku mudah je.. AKU BUAT KERJA AKU, KAU BUAT KERJA KAU semua ikut etika kerja masing-masing... kan senang... (walaupun.....)

1 comment:

Sham_bilal said...

Nak buat macam mana yop, semua nak jadi kayu api neraka. depa ingat dapat duit panas tu boleh padam pakai pemadam api beb! Lebih rendah maruah dari babi beb!